تست بخش چند نفره Gears 5

تست بخش چند نفره Gears 5

سال ۲۰۰۶ اولین نسخه از سری «چرخ‌های جنگ» (Gears of War) منتشر شد و در همان سال‌های اولیه‌ی نسل هفتم، محبوبیت زیادی به دست آورد. محبوبیتی که بخشی از آن را باید مدیون قسمت چندنفره‌ی رقابتی بازی دانست. نسخه‌ی اول در جذب کاربران به فضای ایکس باکس لایو، نقش بزرگی ایفا  کرد و نشان داد که برای یک شوتر سوم شخص هم می‌توان بخش چندنفره‌ای جذاب و حرفه‌ای طراحی کرد. حالا با گذشت ۱۳ سال از خلق نسخه‌ی اول، «گیرز ۵» بدون پسوند of War -با تدبیر بازاریابی جدید- چندی دیگر راهی بازار خواهد شد. به همین مناسبت تست بخش چندنفره‌ی بازی در دسترس قرار گرفت که قصد داریم مروری بر آن داشته باشیم. 

زنده بمان

تست اول به مدت دو روز تنها برای کاربران ایکس باکس گیم‌پس و کسانی که بازی را پیش خرید کرده بودند در دسترس قرار گرفت. اما تست دوم برای کاربران طلایی لایو هم در دسترس قرار گرفت تا سرورهای بازی بیش از پیش شلوغ شده و سازندگان به بازخورد بهتری از کشش سرورها دست یابند. با ورود به بازی، به بخش جدیدی با نام Bootcamp راهنمایی می‌شوید که تازه به فرانچایز راه یافته است. این بخش حکم قسمت تمرینی گیرز ۵ را دارد و بهترین شروع برای افرادی است که با Gears of War و مکانیک‌های گیم‌پلی‌اش آشنایی ندارند. کلیت گیم‌پلی گیرز بر استفاده از جان‌پناه‌ها استوار بوده و هست؛ پس بی‌راه نیست که فرانچایز را همچنان مطرح‌ترین بازی Cover Based بدانیم. در بخش تمرینی متوجه خواهید شد که ساختار گیم‌پلی با نسخه‌ی قبلی تفاوت چندانی ندارد و به جای یک بازبینی کامل، سازنده به اندک بهبودها بسنده کرده است. انیمیشن‌هایی که بعضا به آن انتقادات زیادی هم می‌شود، دست نخورده باقی مانده‌اند و تنها نرم و روان‌تر شده‌اند. البته اگر با بخش چندنفره‌ی گیرز آشنا باشید، قطعا می‌دانید که طی این سال‌ها بازیکنان به تکنیک‌هایی چون «وال‌بانس» اتکا می‌کنند که همین موضوع دست سازنده را برای تغییر کلی آن‌ها بسته است.

بزرگ‌ترین تغییر در گیم‌پلی را باید اضافه شدن چاقو در مبارزات نزدیک دانست. پیش‌تر این مکانیک با تعامل جزئی در گیرز ۴ معرفی شد. جایی که تنها می‌توانستیم در شرایط خاصی که دشمن بی‌دفاع شده است از چاقو بهره ببریم. اما در گیرز ۵ برای مبارزات نزدیک می‌توان از چاقو استفاده کرد و یک دکمه روی کنترل به این کار اختصاص داده شده است. سازنده در گزارشی اذعان داشته که برای مبارزات نزدیک، از ساخته‌های «فرام‌سافتور» (From Software) الهام گرفته و اضافه شدن سلاح سرد جدید بازی هم یکی از همین الهامات است. با اختصاص دکمه‌ی B به ضربات نزدیک با چاقو، کارکرد قبلی این دکمه که مختص ارّه‌ی زیر لنسر سلاح مشهور سری بود، تغییر کرده است. استفاده از ارّه‌ی لنسر و سرنیزه‌ی رترو لنسر به فشردن دکمه‌ی RB واگذار شده. در واقع دکمه‌ی RB که پیش‌تر برای خشاب گذاری به کار می‌رفت، حالا کارکردی دوگانه دارد. همین کارکرد دوگانه‌ی برخی دکمه‌های کنترل گاهی شما را به دردسر می‌اندازد. مثلا ممکن است که بخواهید دشمن پیش رو‌یتان را با ارّه از بین ببرید ولی بازی به اشتباه برای‌تان خشاب عوض می‌کند! این موضوع برای دکمه‌ی B هم صدق می‌کند. شاید در مبارزات نزدیک کارکرد سلاح جدید Mace جالب توجه باشد، اما حداقل در تست‌ها چاقو را نمی‌توان چندان تاثیرگذار معرفی کرد.

رقابتی جانانه

در Tech Test بازی یک حالت کاملا جدید برای بخش چند نفره معرفی شده است. حالتی که آن را برای جذب بازیکنان جدید ساخته‌اند و بیشتر از آنکه جنبه‌ی رقابتی داشته باشد، سرگرم‌کننده است. در این حالت استفاده از اسلحه‌ی مشهور سری گیرز به طور کلی بازبینی شده. این بخش دیگر تنها منحصر به استفاده از شات‌گان نیست و سلاح‌های دیگر، هر کدام شخصیت خود را پیدا کرده‌اند. حتی حالا با لنسر یا دیگر Rifleهای بازی می‌توان دشمنان را هت‌شات کرد. به علاوه اینکه پنج قهرمان در بخش آرکید در نظر گرفته شده که با الهام از شوترهای قهرمان محور چون «اورواچ» هر کدام توانایی خاص خود را دارند.

پیش از شروع هر راند و حتی پس از هر بار مرگ‌، می‌توان قهرمان خود را تغییر داد. این تصمیم، تا حدودی به هر بازیکن استراتژی و سبک بازی خاص خود را داده و اجازه می‌دهد تا اندکی در بخش چندنفره‌ی گیرز هم حق انتخاب وجود داشته باشد. دیگر ویژگی جالب بخش آرکید، سیستم اقتصادی آن است. با توجه به هر دشمنی که از پیش رو بر می‌دارید، تیم شما امتیازی دریافت می‌کند. با دریافت این امتیازات می‌توان سلاح‌های بیشتری خریداری کرد و مورد استقاده قرار داد. هر کدام از شخصیت‌ها، علاوه بر قابلیت‌ها، سلاح‌های مخصوص به خود را نیز دارند. مدیریت خرید سلاح‌ها در تیم، نقش مهمی در پیروزی تیمی شما خواهد داشت. چرا که هر تیمی که ۵۰ نفر از رقیبان را بکشد، به عنوان برنده معرفی خواهد شد.

بخش دیگر تست آنلاین مربوط به Ranked است. در بخش Ranked دو مد King of the Hell و Escalation حضور داشتند که قسمت‌های حرفه‌ای‌تر گیرز هستند. مد اول همچنان قوانین قبلی خود را دنبال می‌کند، اما در Escalation 2.0 شاهد تغییراتی بنیادی هستیم. این مد که در گیرز ۴ معرفی شد، به مد حرفه‌ای سری تبدیل شده و در مسابقات الکترونیکی هم حضور دارد. در دومین حضور این مد، تغییراتی چون نحوه‌ی جای‌گذاری سلاح‌ها و تعداد ریسپاون‌ها تغییر کرده است. همچنان سه نقطه‌ی استراتژیک در هر نقشه برای تصاحب وجود دارد، اما دیگر تعداد ریسپاون‌ها نامحدود نیست و تا اواسط بازی، هر فرد از هر تیم تنها شانس پنج ریسپاون را در اختیار دارد. محدود کردن ریسپاون‌‌ها مفهوم جدیدی به Escalation بخشیده و تصمیمات تکتیکال و تیمی را جدی‌تر کرده است.

طبق گفته‌های راد فرگوسن، حالا گیرز تبدیل به یک بازی چهارگانه شده. یک پکیج که چهار بازی جداگانه در بخش‌های کمپین داستانی، هورد، چندنفره رقابتی و بخش جدید «اسکیپ» را شامل می‌شود. بازاریابی عجیب گیرز ۵ تاکنون چیزی از هورد و کمپین داستانی آن طور که باید و شاید نشان نداده و قرار است در گیمزکام بخش محبوب هورد به نمایش درآید. به نظر تیم برنامه خاصی برای بازاریابی کمپین ندارد و نمی‌خواهد چندان روی آن  مانور بدهد. طبق مصاحبه‌ی اخیر فرگوسن، آن‌ها کاملا به کیفیت کاری کمپین اعتقاد و اعتماد دارند و به دلیل اسپویل، نیازی به نمایش چندان آن نمی‌بینند.

به هر شکل تست چندنفره‌ی بازی نشان می‌دهد که استودیوی کولیشن درک درستی از ماهیت سری گیرز دارد و حداقل چندنفره‌ی رقابتی گیرز را در جهت درستی هدایت کرده است. برای قضاوت درست این بخش و کیفیت کلی پکیج گیرز ۵، باید یک ماه دیگر منتظر بمانیم.

سایت جهانی

ارسال شده در موضوع :

دیدگاه خود را بنویسید