دیجی کالا- تمام آنچه که باید راجب دیجی کالا بدانید!!!!

دیجی کالا- تمام آنچه که باید راجب دیجی کالا بدانید!!!!

مشارکت دیجی کالا و روکولند؛ تحولی بزرگ در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی

رویداد اعلام آغاز همکاری دیجی کالا و روکولند دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی اکو در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و فعالان شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این رویداد، مدیران دیجی‌کالا و روکولند به طور رسمی از آغاز همکاری خود برای ایجاد تحولی بزرگ در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی خبر دادند.

سوپرمارکت آنلاین هم به گروه دیجی‌کالا اضافه شد

در ابتدای برنامه سعید محمدی، یکی از موسسان و مدیران عامل دیجی‌کالا توضیح داد که اصلا محصولات FMCG چه هستند و چرا دیجی‌کالا تصمیم گرفت که این محصولات را هم به بقیه گروه‌‌های کالایی خود، اضافه کند. محصولات FMCG که به فارسی به آن‌ها محصولات تند مصرف می‌گوییم به سه دسته تقسیم می‌شوند: اول مواد غذایی تازه، دوم مواد غذایی خشک و سوم مواد غیر خوراکی که وجه مشترک همه‌شان این است که قابلیت نگهداری طولانی ندارند و باید به سرعت مصرف بشوند. به گفته آقای محمدی دیجی‌کالا مدت‌ها بود که برای توسعه در این بخش به دنبال یک شریک تجاری می‌گشت.

سعید محمدی اضافه کرد: «دیجی‌کالا زمانی که تصمیم گرفت برای فروش محصولات FMCG دنبال یک شریک تجاری بگردد کاملا فضای اکوسیستم FMCG در اینترنت را مورد بررسی قرار داد. چندین فروشگاه آنلاین با شیوه‌های کسب و کار مختلف بررسی شد و در پایان روکولند به عنوان موفق‌ترین نمونه انتخاب شد که دلایل موفقیتش هم تیم موسس و مدیریتی خوبی بود که توانستند در یک مدت کوتاه نظرها را جلب کنند. از همه مهم‌تر اینکه مشتریان از خدمات روکولند تجربه خوبی داشتند. این شد که دیجی‌کالا و روکولند تصمیم گرفتند به هم بپیوندند چون از طرف دیگر مقیاس سفارش‌های روزانه روکولند زیاد نبود. درنتیجه چالش بزرگ ما این است که FMCG را به صورت اینترنتی و در مقیاس بسیار بزرگ موفق کنیم وگرنه در حد چند صدهزار سفارش در روز چالشی محسوب نمی‌شود. وقتی تعداد سفارش‌ها بالا برود آن وقت سیستم پیچیده لجستیکی نیاز است برای اینکه بتواند موفق عمل کند.»

دلایل ورود دیجی‌کالا به حوزه عرضه محصولات تندمصرف

اینکه چرا فروشگاه اینترنتی مثل دیجی‌کالا باید به FMCG فکر کند سه دلیل داشت:

‍۱) دیجی‌کالا قصد دارد به مقصدی برای تمامی نیازهای کاربران تبدیل شود که طبعا مواد خوراکی بخش اعظمی از نیازهای کاربران را تشکیل می‌دهد. حالا کاربران با یک اکانت می‌توانند همه خریدهایشان را مدیریت کنند.

۲) همراه شدن دیجی‌کالا با زندگی روزانه کاربران. بخصوص که یک کاربر بعد از خرید از دیجی‌کالا احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره به سایت سر بزند چون کالاهایی که در حال حاضر دیجی‌کالا می‌فروشد دیر مصرف هستند.

۳) حمایت از برندهای ایران فعال در حوزه محصولات FMCG چون خیلی از برندهای این حوزه در اینترنت فعالیت چندانی نداشتند درنتیجه از مزیت‌های فضای مجازی بی‌بهره یا کم‌بهره بودند.

واقعیت اینجاست که گروه FMCG محصولات پرچالشی دارد. مهم‌ترین دلیلش اینکه از جهت فنی و IT و زنجیره تامین و لجستیک نسبت به بقیه گروه‌های محصولی پیچیده‌ترند. واسطه‌های متعددی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارد و ضایعات و هزینه‌های عملیاتی بالاست. به دلیل همین چالش‌های پیچیده فروش آنلاین مواد غذایی در مقیاس بالا نمونه‌های جهانی موفق بسیار اندکی در جهان وجود دارند. حتی آمازون هم نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت در این زمینه موفقیت کسب کند. سعید محمدی اشاره کرد: شاید تنها سایت موفق در این زمینه از نظر من اوکادو در انگلستان باشد که محصولات FMCG را آنلاین به فروش می‌رساند.

دیجی‌کالا در دوازدهمین سال تاسیس‌اش تصمیم گرفت که وارد حوزه FMCG بشود. دیجی‌کالا در ماه‌های گذشته روی ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه FMCG سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند جزو معدود نمونه‌های موفق در دنیا باشد.

محمدی در پایان صحبت‌هایش به این هم اشاره کرد که کم‌کم باید فرهنگ خرید اینترنتی محصولات FMCG را ترویج بدهیم: «در ابتدای کار دیجی‌کالا حتی فرهنگ خرید اینترنتی محصولات دیجیتالی هم که مناسب خرید اینترنتی هستند وجود نداشت و به تدریج مردم به این الگوی خرید عادت کردند. در حوزه FMCG هم نیاز به این فرهنگ خرید هستیم. به همین منظور ترکیب مناسب و منطقی روکولند و دیجی‌کالا بنظرمان می‌تواند گام بزرگی باشد. اولی با پشتوانه فرهنگ پخش محصولات FMCG آمده و دومی با پشتوانه فرهنگ تجارت الکترونیک آمده درنتیجه کنار هم قرار گرفتن آنها می‌تواند معنادار و موفق باشد تا از عهده این کار پرچالش بربیایند. روکولند در نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌هایی که با مشتریان انجام دادیم برند محبوبی است و در مقایسه با سایر تجارت‌های آنلاین این حوزه تجربه خوبی برای مشتریانش به ارمغان آورده است.» محمدی اضافه کرد که این قرار است یک مشارکت بلندمدت برای ساختن گروه FMCG در دیجی‌کالا با توافق روکولند باشد نه اینکه بخواهند یک تجارت را از بین ببرند.

در ادامه یحیی شفیعی موسس روکولند درباره دلایل موفقیت این فروشگاه اینترنتی در حوزه FMCG توضیحاتی داد: «روکولند محصول کار جوانانی است که آن را به نتیجه رساندند و در حال حاضر هنوز شبیه نهالی در یک گلدان است. ما سال‌ها در کار صنعت پخش کار کردیم و می‌دانم که FMCG چه دامنه وسیعی دارد. ما ناآگاهانه به این کار وارد نشدیم اما امروز می‌خواهیم این نهال را تحویل یک باغ گل بدهیم که این کار را به سرانجام برسانید. من آرزویی ندارم جز اینکه بدانم کار FMCG روزی در این مملکت به جایی می‌رسد که ارزش‌های فوق‌العاده بالایی خواهد داشت. در طول ۳۰ سال گذشته در این صنعت با تولیدکنندگان زیادی در این حوزه کار کردیم که مشکلات عدیده‌ای دارند. یکی از بزرگترین انگیزه‌هایی که کار را شروع کردیم این بود که می‌خواستیم همکار این تولیدکنندگان باشیم و به آنها کمک کنیم تا کالایشان را درست معرفی کنند. چون خیلی اوقات در مسیر توزیع محصولات گم می‌شوند. این انگیزه اصلی ماست. در طول سه سالی که از ۹۴ این کار را انجام دادیم یک اصل داشتیم: احترام به مشتری.»

کاوه احسانی، مدیر ارشد مرکز پردازش دیجی‌کالا در ادامه از طرف دیجی‌کالا و روکولند درباره پیچیدگی‌های فنی این کار صحبت کرد. پیچیدگی محتوای حوزه FMCG از ماهیت کالاهایش می‌آید که مربوط به دوره مصرف کالا و شرایط نگهداری خاص‌شان است. عوامل رگولاتوری هم بخش دیگری هستند. به گفته احسانی دیجی‌کالا توانایی دارد که صدها هزار کالا را در طول روز پردازش کند و روکولند در مقابل می‌داند که محصولات FMCG چه نوعی محصولاتی هستند و چطور باید آن را تامین کنیم و به دست مشتریان نهایی برسانیم. به گفته احسانی قرار است برای کالاهای سوپرمارکتی و تندمصرف به تعداد قابل توجهی مرکز پردازش در نقاط مختلف جغرافیایی تهران گذاشته شود.

راهنمای نصب و استفاده از گارانتی لوازم خانگی دیجی‌کالا

باز کردن جعبه و نصب کالاهایی که باید توسط نصاب شرکت مربوط راه اندازی شوند (مانند تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، فریزر، آبسردکن، مایکروویو و نظیر آن) تنها باید توسط نصاب مجاز انجام شود. برای این منظور با شرکت مربوط یا نمایندگی مجاز آن تماس بگیرید. در غیر این صورت امکان استفاده از هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش از بین خواهد رفت.

راهنمای استفاده از سرویس پرداخت در محل دیجی‌کالا

به کاربران محترم توصیه می‌شود جهت تسریع در پردازش سفارش، پرداخت خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. با این وجود، برای آسودگی بیشتر آن دسته از مشتریانی که تمایل دارند هزینه سفارش خود را هنگام دریافت آن پرداخت کنند، دیجی‏‌کالا این امکان را فراهم آورده است که در صورتی که آدرس تحویل سفارش آن‌ها، تهران یا یکی از شهرهای تحت پوشش تحویل اکسپرس دیجی‌کالا باشد، هزینه را هنگام تحویل گرفتن سفارش پرداخت کنند. لازم به ذکر است، سفارش‌هایی که از طریق باربری ارسال می‌شوند یا مبلغ آن‌ها بیشتر از سی میلیون ریال است، لازم است پیش از ارسال، از طریق پرداخت اینترنتی تسویه شوند. از آن‌جا که همگی ماموران تحویل سفارش دیجی‏‌کالا دستگاه‏‏‌های کارت خوان سیار (POS) همراه دارند، می‌توان هنگام تحویل سفارش در محل، با استفاده از کارت‌های عضو شبکه شتاب پرداخت خود را انجام داد.

Digikala چگونه توانست دیجی‌کالا بشود؟

داستان شکل‌گیری دیجی کالا به سال 1383 بر می‌گردد و با دو برادر به نام‌های سعید و حمید محمدی آغاز می‌شود. این دو برادر علاقه بسیار زیادی به عکاسی داشتند و برای همین تصمیم به خرید یک دوربین دیجیتال گرفته بودند. اما اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند. بنابراین به جستجو در منابع و سایت‌های فارسی پرداختند. اما بعد از آنکه به کل از پیدا کردن مطلب فارسی خوب در این زمینه نامید شدند، به سراغ سایت‌های معتبر خارجی رفتند و به این ترتیب بود که توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. حالا تنها کاری که باید می‌کردند این بود که به خیابان جمهوری بروند و این دوربین را به صورت حضوری بخرند. (متاسفانه آن روزها دیجی‌کالایی در کار نبود تا بتوانند این دوربین را به صورت آنلاین سفارش دهند.)

جرقۀ یک ایده تجاری

بعد از کمی پرس و جو، بالاخره یک فروشگاه پیدا شد که مدل مورد نظر را داشته باشد. آنها خرید خود را از این فروشگاه انجام دادند و با خوشحالی به خانه آمدند. اما بعد از مدتی، متوجه یک موضوع ناخوشایند شدند… خب، اصلاً چرا من این داستان را برای شما بازگو کنم؟ آن هم وقتی که می‌توانیم این داستان را اززبان خود آنها بشنویم:

بعد از چند روز استفاده، احساس کردیم این دوربین اشکال دارد. نمی‌دانستیم اشکال کار کجاست، اما تصاویر ثبت‌شده با نمونه‌ عکس‌هایی که از این دوربین در اینترنت دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از مدتی فهمیدیم چرا… مشکل به لنز دوربین مربوط میشد. لنز روی دوربین دست‌دوم و تعمیرشده بود.

این اتفاق برای ما دو تجربه با خود داشت. یک تجربۀ ناخوشایند از خرید سنتی و یک تجربۀ خوشایند به خاطر اطلاعاتی که از طریق اینترنت کسب کرده بودیم. و این تجربه‌ها تبدیل به جرقۀ یک ایده تجاری برای ما شدند.

بگذارید یکبار دیگر این حرف را به زبان خودمان برایتان بازگو کنم: هر چند نبود یک فروشگاه معتبر برای آنها یک تجربه تلخ محسوب میشد، اما همزمان فهمیده بودند که تولید محتوای مفید و با کیفیت چقدر می‌تواند به مشتری کمک کند.

خب حالا بیایید یک سال در زمان جلو برویم، یعنی سال 1385:

سال ۱۳۸۵ شروع کردیم به مطالعه در حوزۀ دیجیتال و به این ترتیب، مدل تجاری دیجی‌کالا حول محور نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. ما می‌خواستیم همزمان، هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطب‌ خود کمک کنیم تا بتواند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کند، هم یک فروشگاه معتبر باشیم تا او بتواند به شیوه درست، اصولی و امروزی خرید خود را انجام دهد.

با این ایده، دیجی‌کالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد، با یک تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود. کار را در آپارتمان اداری برادر بزرگترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت داشتیم. در این مدت شاهد آن بودیم که به تدریج و با سرویس‌های متفاوتی که هر روز ارائه می‌دادیم، بازدید سایت بالا می‌رفت و استقبال بیشتری از دیجی‌کالا می‌شد.

اما دیجی کالا چگونه موفق شد؟

حمید محمدی در همین مصاحبه (در سال 92) گفته است که بیش از 85% از خرده فروشی‌های بازار آنلاین ایران از طریق دیجی‌کالا انجام می‌شود. هفته‌نامه اکونومیست نیز (کمی بعد از این مصاحبه) ارزش سایت دیجی‌کالا را تقریباً معادل 150 میلیون دلار برآورد کرده است لبته خودِ برادران داستان ما ادعا دارند که ارزش شرکت آنها بیش از اینهاست. اما مساله ما در این مقاله، ارزش دیجی‌کالا نیست، بلکه می‌خواهیم ببینیم چگونه توانسته است به عنوان یک کسب و کار اینترنتی تا این حد موفق عمل کند.

پس اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید که در این ده سال دیجی‌کالا با چه رویکردی توانسته از یک گروه هفت نفری تبدیل به بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی ایران با بیش از 1000 پرسنل شود، با ما همراه باشید تا نگاهی به استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال آنها بیندازیم و نظرِ خود این دو برادر را در رابطه با آن بشنویم.

استراتژی کلی دیجی کالا

قبل از هر چیز بهتر است نگاهی کلی به رویکرد تجاری دیجی کالا داشته باشیم. برای این منظور پیشنهاد می‌کنم به سراغ مصاحبه‌ سایت Forbes با این دو برادر برویم. در بخشی از این مصاحبه، رویکرد کلی سایت دیجی‌کالا به خوبی بیان شده است:

هدف ما داشتن یک وب‌سایت با اطلاعات وسیع و نقدهای کامل از محصولات الکترونیکی، و در کنار آن، ارائه یک تجربه خرید خوب به مشتری بود. ایده این بود که ترکیبی از سایت‌های CNET و Amazon داشته باشیم. فکر می‌کردیم لازم است هر دو مدل تجاری در دیجی‌کالا پیاده شود، چون که هر دو از مشکلات جدی ایرانی‌ها محسوب می‌شدند.

در این مقاله همچنین گفته شده که دیجی‌کالا زمانی پا به عرصه اینترنت گذاشت که ایرانی‌ها با ایدۀ شفافیت، بازگشت هزینه، و بررسی درست محصولات بیگانه بودند و هدف از راه‌اندازی آن، ایجاد تغییر در این فضا بوده است. فکر می‌کنم این توضیحات برای نشان دادن رویکرد اصلی دیجی‌کالا واقعاً کافی باشد. به خصوص این نکته که دیجی‌کالا در حقیقت ترکیبی از ایده‌های دو سایت CNET (که به صورت تخصصی به بررسی کالاها می‌پردازد) و Amazon (بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین دنیا) بوده است. در پایان نیز بد نیست توجه شما را به شعار این شرکت یعنی بررسی، انتخاب و خرید کالا جلب کنم.

محتوای مفید و جامع

خب، ما همیشه به شما در مورد تولید محتوا و اهمیّت آن گفته‌ایم. اما اگر هنوز هم حرف ما را باور ندارید، حتماً صحبت‌های حمید محمدی می‌تواند نظر شما را عوض کند:

اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدا بیشتر به تولید محتوای غنی و مفید به زبان فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان به سایت شد. شاید بتوان گفت تولید محتوای تخصصی و بی‌طرفانه، که مورد استقبال کاربران هم قرار گرفت، مهم‌ترین عاملی بود که دیجی کالا را به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.

حال بیایید به نقش محتوا در دیجی‌کالای امروز نگاهی داشته باشیم. وقتی که به سایت این شرکت سر می‌زنید، (علاوه بر مشخصات و توضیحات محصولات) با بخشی به نام مجلۀ دیجی کالا روبرو می‌شوید. با ورود به این بخش شما می‌توانید جدیدترین اخبار روز دنیا در زمینه علم، فناوری و سرگرمی را دنبال کنید، به خوندن مطالب آموزشی بپردازید یا حتی با مطالعۀ مطالب سرگرم‌کننده کمی وقت بگذرانید. همچنین دو بخش ویژه به نام‌های دیجی کالا کست و دیجی کالا تی وی نیز در این قسمت از سایت وجود دارند که مربوط به فایل‌های صوتی و تصویری می‌شوند.

البته، با وجود تمام این بخش‌های مختلف، هنوز هم نقد و بررسی کالا  اهمیّت خود را در استراتژی دیجی‌کالا حفظ کرده است و شما از طریق دیجی مگ می‌توانید در مورد محصولات مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیجی‌کالا در سال 1390 با راه اندازی “رسانه تصویری دیجی‌کالا” یا DigiKala TV  برای اولین بار در کشور تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در زمینه معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالاهای دیجیتال و فن‏‌آوری‏ های این حوزه را آغاز کرد. هدف از تولید این ویدئوها ایجاد امکانی برای کاربران جهت بررسی دقیق‌تر تمامی ابعاد و مشخصات محصول و شکل‌گیری تصویری دقیق‏‏‌تر از کالاها و تکنولوژی‏ های این حوزه بود. در حال حاضر این بخش یکی از محبوب‏‌ترین خدمات دیجی‌کالا است، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی فراتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی دیجی‌کالا محسوب می‏‌شود.

حال بیایید نگاهی هم به فعالیت دیجی کالا در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بیندازیم. نکته جالب در این مورد آن است که این سایت (به جای یک صفحه)، چندین صفحه رسمی مختلف در این شبکه‌ برای خود راه انداخته است. یکی از این صفحات فقط به اخبار سایت اصلی دیجی‌کالا در اینستاگرام اختصاص دارد و بیش از 200 هزار دنبال‌کننده دارد. یک صفحه دیگر هم متعلق به مجلۀ دیجی‌کالا در اینستاگرام است، با بیش از 60 هزار دنبال کننده.

خدمات مثال‌زدنی و پشتیبانی قوی

اولین باری که از دیجی کالا خرید کردید را به یاد دارید؟ به شخصه خرید اول خود را خوب به یاد دارم. وقتی که بسته را از پیک دریافت کردم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد، کیفیت بسته‌بندی بود. با همان نگاه اول، خیالم از بابت اصل بودن محصول راحت شد و دیجی‌کالا به صورت رسمی اعتماد من را بدست آورد. وقتی مطمئن هستید که کالای شما اصل است، دیگر حتی با پرداخت کمی پول بیشتر هم مشکل نخواهید داشت.

اما مطمئناً فقط تضمین اصل بودن کالا نیست که دیجی‌کالا را از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین دیگر متمایز می‌کند:

مزیت‌های خرید از دیجی‌کالا نسبت به خرید سنتی زیاد است، از جمله این مزایا می‌توان به خرید آگاهانه از طریق مقایسه و بررسی محصولات، سهولت در خرید، ضمانت هفت روز بازگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرح‌های فروش ویژه روزانه با تخفیف‌های قابل‌ملاحظه، سرویس رایگان ارسال هدیه و ارائه خدمات حتی در روزهای تعطیل اشاره کرد.

جالب است بدانید که طبقه همکف در دفتر اصلی دیجی‌کالا به طور کامل به امور مشتریان اختصاص داده شده است. در این طبقه، مشتریان می‌توانند محصولات مرجوعی خود را به صورت حضوری با دیگر محصولات این فروشگاه تعویض کنند. همچنین، این طبقه به کامپیوترهایی مجهز شده است که از طریق آنها می‌توان به جستجوی محصولات در سایت دیجی‌کالا و مطالعه در مورد آنها پرداخت.

البته من هیچوقت ادعا نمی‌کنم که خدمات این شرکت بدون نقص است. حتی دفعاتی را به یاد دارم که خود من یا دوستانم بابت موضوعی از این شرکت ناراضی بوده باشیم. اما با این وجود می‌دانم که در ایران به سختی می‌توان فروشگاهی مطمئن‌ همچون دیجی کالا پیدا کرد (چه آفلاین و چه آنلاین).

کیفیت ثابت و همیشگی

مسائل مهمی مانند مدل کسب و کار و همچنین تجربه مشتری وجود دارد که در ایران نادیده گرفته می‌شود. ایجاد برند در طول زمان و با تلاش فراوان ممکن خواهد شد؛ شما باید خدمات مناسب به مشتریان ارائه دهید و تجربه خوبی برای آنها ایجاد کنید تا به مرور زمان، برند شما در ذهن آنها ماندگار شود.

فراموش نکنید که مساله کیفیت (چه در تولید محتوا و چه در خدمات) یک مساله طولانی‌مدت است و بدون داشتن ثبات، هیچ شرکتی نمی‌تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. در واقع، این مهمترین کلید موفقیت دیجی‌کالا محسوب می‌شود. این فروشگاه از همان ابتدا تمرکز خود را بروی ارائه بهترین خدمات به مشتریان گذاشته و هیچوقت از تلاش خود برای بهبود تجربۀ آنها دست نکشیده است.

توسعه مداوم و برنامه‌ریزی شده

حال بیایید نگاهی به سیر پیشرفت دیجی کالا در طول این سال‌ها داشته باشیم. این شرکت، در ابتدا کار خود را با ارائه خدمات در تهران آغاز کرد و با گذر زمان و کسب تجربۀ بیشتر، به تدریج شهرهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار داد. اکنون نیز محصولات خود را به تمام ایران ارسال می‌کند. نکته مهمی که در زمینۀ سیر توسعه این شرکت باید به آن توجه کنید، این است که دیجی‌کالا با دقت در مسیر خود پیش رفته و فقط زمانی کار خود را گسترش داده، که از جای پای خود مطمئن بوده است.

در چند سال گذشته، ما در حال ساخت زیرساخت‌ها و توسعه بودیم و عملاً امکان پاسخ دادن به حجم عظیمی از درخواست‌ها را نداشتیم. تبلیغات نداشتیم و اساساً زمان آن هم برای ما فرا نرسیده بود؛ اما در حال حاضر احساس می‌کنیم این زیرساخت‌ها ایجاد شده‌اند و در حال توسعه فعالیت‌های خود چه به لحاظ گروه‌های محصولی جدید و چه به لحاظ حجم فعالیت هستیم.

دیجی‌کالا در ابتدا بر روی فروش کالای دیجیتال تمرکز داشت. این فروشگاه کار خود را با فروش دوربین دیجیتال و گوشی موبایل شروع کرد و ظرف مدتی کمتر از یک سال، دستۀ لپ‌تاپ و کامپیوترهای جیبی نیز به محصولات آن اضافه شد. (در آن زمان تبلت‌ها و گجت‌های هوشمند هنوز به طور جدی وارد بازار نشده بودند.) سپس (و این سپسِ مهمی است) وقتی که مدیران آن از توانایی خود برای توسعه مطمئن شدند، معنای نام دیجی‌کالا، از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی کالا تغییر پیدا کرد تا بتواند در زمینه‌های دیگری از جمله لوازم خانگی، زیبایی و سلامت، فرهنگ و هنر، ورزش و سرگرمی، مادر و کودک، و ابزار و لوازم خودرو نیز فعالیت داشته باشد. همچنین، یک حرکت دیگر دیجی‌کالا برای توسعه کار خود، عرضه اپلیکیشن اندروید و iOS  بوده است تا بتواند سرویس‌دهی خود را حتی گسترده‌تر هم بکند.

 تجربه کاربری روان و لذتبخش

وقت آن رسیده که کمی هم در مورد طراحی رابط و تجربه کاربری (UX) و اهمیّت آن در دیجی‌کالا صحبت کنیم. از زمانی که به خاطر دارم، دیجی‌کالا طراحی ساده و تمیز خود را (با وجود تمام شلوغی‌‌کاری‌هایش) حفظ کرده است. این شرکت همیشه سعی کرده که تا جای ممکن مسیرها و فرآیندها را برای مشتریان خود ساده کند و راه‌های بهتری برای خرید به آنها ارائه دهد. البته شاید این تجربه کاربری هنوز نقص‌هایی داشته باشد، اما باز هم شکی نیست که عملکرد تیم‌ طراحی این شرکت، حداقل در ایران، مثال‌زدنی است. شک ندارم که این تیم به طور مرتّب مشغول بررسی رفتار کاربران سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالاست تا بتواند نیازها و خواسته‌های آنها را به درستی شناسایی و تجربه کاربری آنها را بیش از پیش بهینه‌سازی کند.

بگذارید یک نمونه برای شما بیاورم. همانطور که پیش از این هم گفتیم، دیجی کالا در حال حاضر محصولات بسیار متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اما با اینحال محصولات و دسته‌بندی‌های گوناگون آن به نحوی تنظیم شده است که هم کاملاً در دسترس باشند و هم بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. برای اینکه بهتر منظور من را متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنم که کمی در دسته‌بندی این شرکت برای گوشی‌های موبایل دقیق شوید:

طرح‌های وفاداری مشتری

برای داشتن یک کسب و کار با ثبات، مشتریانِ وفادار اهمیّتی حیاتی دارند. دیجی‌کالا نیز به خوبی از این موضوع آگاه است و با استفاده از طرح‌های مختلف تلاش کرده نه تنها مشتریان فعلی را بیش از پیش به خود وفادار نماید، که مشتریان (یا بهتر است بگوییم طرفداران) جدیدی هم برای خود دست و پا کند. دیجی‌بن ساده‌ترین نمونه از این فعالیت‌هاست. یک بن تخفیف به مدت محدود که با خرید از دیجی‌کالا به شما تعلق می‌گیرد.

یک مورد دیگر نیز پیشنهادهای شگفت‌انگیز این شرکت است که به طور مداوم بروزرسانی می‌شوند و معمولاً باعث می‌شوند کاربران هر روز به این سایت سر بزنند. (بد نیست بدانید که این پیشنهادها از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز به اطلاع مخاطبان می‌رسند.) نکته جالب در این زمینه آن است که دو تا از این پیشنهادات، فقط به اعضای سایت نمایش داده می‌شود و این یک مشوق خوب برای عضویت در دیجی‌کالاست. عدم نمایش این دو پیشنهاد، در نهایت آنقدر بد نیست که بخواهید فکر کنید دیجی‌کالا شما را از چیزی محروم کرده، اما به راحتی می‌تواند انگیزه کافی برای ثبت‌نام را به بسیاری از بازدیدکنندگان سایت بدهد.

راه‌های دیگری که این شرکت برای وفادار کردن کاربران به برند خود اتخاذ کرده، برگزاری مسابقات مختلف و ارائه تخفیفات دوره‌ای است. به این ترتیب نه تنها دیجی کالا فروش بالای خود را تضمین می‌کند، بلکه مطمئن می‌شود کاربران به این راحتی‌ها آن را فراموش نخواهند کرد.

تبلیغات دیجی کالا

در نهایت، بد نیست اگر نگاهی به تبلیغات دیجی کالا نیز داشته باشیم. البته از شروع تبلیغات این شرکت چند سال بیشتر نمی‌گذرد. اما در این مدت یک کمپین بسیار گسترده را مدیریت کرده و از طریق رسانه‌های مختلف سعی نموده با کاربران اینترنت و البته آدم‌های سنتی در ارتباط باشد. امروزه دیگر بنرهای تبلیغاتی این شرکت را می‌توان در هر سایتی (به جز سایت ما) دید. به علاوه، بیلبوردهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و … نیز از راهکارهای آن برای دسترسی به مشتریان آفلاین است. اما همه اینها به کنار، دیجی کالا یک روش تبلیغاتی ساده دیگر هم دارد: هزاران جعبه سفارش روزانه این شرکت که نام دیجی‌کالا روی آنها دیده می‌شود.

می‌خواهیم کاری کنیم که نه تنها کاربران حرفه‌ای اینترنت، بلکه سایر کاربران نیز به صورت اینترنتی خرید کنند و ما بتوانیم خدمات خود را به عموم مردم عرضه کنیم. در واقع تلاشمان این است که روند گذار از خرید سنتی به خرید اینترنتی را سرعت بخشیم.

حال بیایید به تبلیغات این شرکت نگاهی بیندازیم. در وبلاگ نوین، ما مقالات بسیاری در زمینه با روانشناسی در بازاریابی برای شما منتشر کرده‌ایم. در طی این مقالات توضیح داده‌ایم که چرا تاکید روی نکاتی همچونراحتی، لذت و سرعت می‌تواند در کاهش ترس مشتری در خرید تاثیر داشته باشد. دیجی کالا نیز در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود از شعار “خرید باهوش سریع تر است” استفاده کرده تا بر روی فاکتور سرعت (و البته خرید باهوش که یعنی انتخاب هوشمندانه) تاکید کند و به این ترتیب فرهنگ خرید آنلاین را بیشتر ترویج دهد. بدون شک این تبلیغات تاثیر خود را بر روی عموم مردم داشته است. چرا که در اولین نگاه برای شما سوال پیش می‌آید که منظور از این تصویر و شعار چیست و در نتیجه، نام دیجی‌کالا در ذهن شما می‌ماند. البته فکر می‌کنم تاکید بر روی راحتی و لذت نیز می‌توانست در بالا رفتن بازدهی این تبلیغات موثر باشد.

سخن نهایی

ما شک نداریم که دیجی‌کالا در چند سال آینده، روند رو به رشد خود را حفظ خواهد کرد و به تدریج مورد قبول اکثریت مردم واقع می‌شود. دلیل این موضوع ساده است. خرید اینترنتی بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر از خرید سنتی است. در نتیجه، با گذشت زمان قرار است افراد بیشتری با ترس خود در این زمینه روبرو شوند و به خرید اینترنتی روی بیاورند. و وقتی این اتفاق بیافتد، دیجی‌کالا یکی از انتخاب‌های اصلی (یا حتی تنها انتخاب) آنها خواهد بود.

البته، این برای شما هم خبر چندان بدی نیست. چرا؟ چون دیجی‌کالا بدین ترتیب مسیر را برایتان هموار کرده است و باعث شده اعتماد مردم به خرید آنلاین جلب شود. و این یک فرصت برای شماست تا با ترکیبی از استراتژی اصولی، خدمات عالی و تولید محتوای مرتبط، بخشی از بازار آنلاین را از آن خود کنید و در طولانی‌مدت به عنوان یک فروشگاه معتبر شناخته شوید.

در نهایت می‌خواهم یک بار دیگر با شما چند تا از درس‌هایی که می‌توان از دیجی کالا و استراتژی آنها گرفت را مرور کنم:

  • تولید محتوای مرتبط اهمیّت بسیاری در جذب مخاطب و کسب اعتماد او دارد.
  • خدمات عالی باعث می‌شود اعتماد مشتری را بدست آورید.
  • شما باید در کیفیت خود ثبات داشته باشید و هیچوقت به چیزی کمتر از عالی قانع نشوید.
  • بر روی UX یا تجربه کاربری خود وقت بگذارید تا از راحتی کار با سایت مطمئن باشید.
  • استراتژی‌های درستی را برای کسب وفاداری مشتریان اتخاذ کنید.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشم دید بهتری از نحوه مدیریت درست یک کسب و کار اینترنتی موفق و معتبر را به شما بدهم. در نهایت لازم می‌دانم که از همکاران خود در نوین، بابت کمکی که در نوشتن این مقاله به من کردند، تشکر کنم.

بی‌صبرانه منتظر نظرات شما در خصوص دلایل موفقیت شرکت دیجی‌کالا و البته استراتژی درست برای کسب و کارهای آنلاین هستم.

یه توضیح کلی راجب دیجی کلا

دیجی کالا سایتی نام آشنا در زمینه فروش اینترنتی انواع محصولات است. مخاطبین این وب سایت می توانند از هر نقطه دنیا به این وب سایت دسترسی پیدا کرده، در میان طیف وسیعی از محصولات با برندها، امکانات و قیمت های متفاوت، به دنبال محصول مورد نظر خود بگردند و به روش های گوناگون، هزینه آن را بپردازند.

سهولت انتخاب محصول و خرید از سایت دیجی کالا و اعتباری که این وب سایت در طی سالیان گذشته به سبب کیفیت بالای خدمات و تحویل سفارش ها کسب کرده است، مشتریان دائمی برای این وب سایت به ارمغان آورده و روز به روز بر تعداد خریداران و مراجعین به دی جی کالا افزایش می یابد. به گونه ای که تعداد بازدید کنندگان این سایت، روزانه حدود 500 هزار مورد برآورد می شود. بر اساس گزارش سعید محمدی (از بنیان گذاران شناخته شده دیجی کالا) در دوازدهمین همایش مدیریت کسب و کارهای هوشمند، به طور متوسط، در هر روز 2000 سفارش در سایت دیجی کالا ثبت می شود که میانگین مبلغ هر سفارش 600هزار تومان می باشد. بنابراین می توان درآمد متوسط روزانه سایت دیجی کالا را مبلغی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان تخمین زد! همچنین سایت دیجی کالا در کشور ایران، پس از وب سایت گوگل رتبه سوم الکسا را از آن خود نموده است.

با توجه به درآمد قابل توجه این سایت و رتبه بی نظیر آن، بررسی تاریخچه و چگونگی رشد این سایت، به خصوص برای سایر کسب و کارهای مشابه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تاریخچه راه اندازی دیجی کالا

دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی در سال 1383 تصمیم به راه اندازی یک وب سایت فروش محصولات گرفتند. آنان حدود دو سال بعد، در سال 1385 موفق شدند ایده خود را به مرحله انجام برسانند و از این سال بود که سایت اولیه دیجی کالا که بسیار کوچکتر و محدودتر از نسحه کنونی آن است، شروع به فعالیت نمود.

در حقیقت دیجی کالا در سال 85، یک استارت آپ کوچک بود که تنها 5 کارمند آن را اداره می کردند. دیجی کالایی که این روزها همه با آن آشنا هستند، تقریبا همه نوع محصول، از زیور آلات گرفته تا لپ تاپ را به فروش می رساند. اما دیجی کالای اولیه  تنها تعداد محدودی کالا شامل پرینتر و قطعات کامپیوتر را به فروش می رساند. به گفته برادران محمدی، در ابتدای راه اندازی سایت دیجی کالا، آنان روزانه حدود 14 ساعت از زمان خود را صرف امور مربوط به این سایت می کردند.

 این چنین بود که  سایت دیجی کالا با فعالیت گسترده در جهت جلب رضایت مشتری و افزایش انواع کالاهای موجود برای فروش، رفته رفته به سایتی بزرگ و قدرتمند تبدیل شد. این سایت در سال 1393، یعنی تنها 8 سال پس از راه اندازی، به حدی گسترش پیدا کرد که تعداد کارمندانش به 700 نفر رسید.

امروزه سایت دیجی کالا حرف اول را در دنیای فروش اینترنتی می زند و با وجود آنکه بسیاری دیگر از وب سایت های مشابه و به تقلید از آن در ایران فعالیت می کنند، سایت دیجی کالا بیش تر از 85 درصد از بازار خرده فروشی کشور را در دست دارد. این سایت که در حدود 12 سال پیش فعالیت خود را با تنها 5 نفر پرسنل آغاز نمود، امروزه بیش از 1000 نفر کارمند در بخش های برنامه نویسی، فروش، خدمات مشتریان و… داشته و روز به روز در حال گسترده تر شدن و قوی تر شدن است. به نحوی که در شهرهای مختلف ایران، دارای 16 نمایندگی برای خدمت رسانی به خریداران است و اخیرا دارای دو زیر مجموعه به نام های دیجی استایل (فروشگاه اینترنتی اختصاصی لباس) و فیدیبو (مخصوص خرید و مطالعه انواع کتاب ها) شده است.

CMS و زبان برنامه نویسی

سایت دیجی کالا دارای CMS اختصاصی است و در ابتدا با زبان برنامه نویسی ASP.Net نوشته شده است. البته در طول سال ها براساس نیازهای مشتریان و همچنین به منظور افزایش امنیت، تغییراتی در آن ایجاد شده است. اما به تازگی شنیده می شود که برادران محمدی یک گروه برنامه نویسی خبره غیر ایرانی را برای تغییر زبان برنامه نویسی سایت دیجی کالا به Php استخدام نموده اند تا امنیت و امکانات سایت خود را بیش از پیش بهبود ببخشند.

محصولات و دسته بندی در سایت دیجی کالا

اگر سری به سایت دیجی کالا بزنید، متوجه خواهید شد که در این سایت تقریبا همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می رسد. بنابراین برای سهولت در پیدا کردن محصول مورد نظر، کادر جستجوی بزرگی در بالای سایت قرار دارد. همچنین می توانید کالای مورد نظر خود را در یکی از دسته بندی های سایت پیدا کنید. دسته بندی های سایت دیجی کالا به 8 گروه کلی با نام های 1-کالای دیجیتال، 2-مد و پوشاک، 3-خانه، آشپزخانه و ابزار، 4-آرایشی و بهداشتی، 5-کتاب، فرهنگ و هنر، 6-ورزش و سفر، 7-مادر و کودک و 8-وسایل نقلیه و صنعتی، تقسیم می شود که هریک از آن ها دارای تعدادی زیر مجموعه می باشند. همچنین بخش دیگری به نام پیشنهادهای شگفت انگیز در دسته بندی سایت دیجی کالا مشاهده می شود که به تمامی گروه های محصولاتی که شامل تخفیف شده اند، اخصاص دارد.

نکته دیگری که در خصوص دسته بندی محصولات سایت دیجی کالا وجود دارد، امکان فیلتر کردن یا تغییر چیدمان محصولات است. برای مثال، هنگامی که به دنبال یک گوشی تلفن همراه می گردید، می توانید چیدمان صفحه را بر اساس پر طرفدار بودن و قیمت (از زیاد به کم یا کم به زیاد) تغییر دهید. همچنین می توانید انتخاب کنید که سایت، محصولات ناموجود را برایتان به نمایش در نیاورد، یا اینکه تنها تولیدات برند یا برندهای خاصی نمایش داده شود.

مزایا و ویژگی های سایت دیجی کالا

یکی از مهم ترین علل محبوبیت سایت دیجی کالا، ویژگی ها و مزایای فراوان آن هنگام خرید کالا یا نحوه تحویل گرفتن و پرداخت هزینه آن است.

توضیحات محصول

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، به منظور انتخاب یک محصول می توان از انواع فیلترها برای جستجوی محصول استفاده کرد. اما هنگامی که چندین محصول مناسب تولید شده توسط کمپانی های متعدد پیدا شد، چگونه باید برای خرید آن تصمیم گرفت؟ ویژگی سایت دیجی کالا که تا سال ها فقط مختص همین وب سایت بود، تحلیل کامل، دقیق و علمی هر محصول توسط افراد متخصص و مطلع است که به خریدار در انتخاب کالا کمک می کند و علاوه بر آن هر محصول بخش نظرات و امتیاز دهی دارد تا سایر کسانی که محصول مورد نظر را خریداری نموده اند، تجربه های مثبت و منفی خود را در استفاده از محصول مورد نظر، به صورت دسته بندی شده در اختیار دیگران قرار دهند.

قیمت ها

قیمت محصولات در سایت دیجی کالا معمولا منطقی و حتی کمی ارزان تر از محصولات موجود در بازار است.

نحوه پرداخت

دومین مزیت سایت دیجی کالا، تنوع در نحوه پرداخت هزینه کالای خریداری شده است. اولین شیوه پرداخت که در اغلب فروشگاه های اینترنتی رواج دارد، پرداخت از طریق اینترنت است. سایت دیجی کالا به منظور تشویق افرادی که تسویه حساب خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، سفارش این افراد را در اولویت قرار می دهد. همچنین هزینه سفارش هایی که مبلغ آن ها بیش از 3 میلیون تومان است باید به صورت اینترنتی پرداخت شود.

دومین روش پرداخت در سایت دیجی کالا برای افرادی است که به هر دلیلی تمایل به پرداخت هزینه، پس از دریافت محصول را دارند. این افراد می توانند مبلغ مورد نظر را به صورت نقدی و در هنگام تحویل کالا درب منزل بپردازند یا در صورتی که پول نقد در منزل ندارند، از کارتخوان سیاری که همراه مامور تحویل سفارش وجود دارد، استفاده نمایند.

ارسال رایگان

سایت دیجی کالا مانند بسیاری دیگر از فروشگاه های اینترنتی مشابه، مبلغی برای تحویل کالا درب منزل دریافت می کند. مقدار این مبلغ برای خریدهای کمتر از 100 هزار تومان 5000 تومان و در صورت ارسال سفارش با پست اکسپرس (به درخواست مشتری) این مبلغ حداقل 8000 تومان خواهد بود. اما نکته مهم این است که سایت دیجی کالا برای سفارش های بالای 100 هزار تومان، که خیل وسیعی از سفارشات را شامل می شود، هیچ هزینه ارسالی دریافت نمی کند و کالا یا کالاهای سفارشی را به صورت رایگان ارسال (به روش عادی یا با پست اکسپرس) می نماید.

بازگرداندن کالای خریداری شده

با توجه به اینکه سایت دیجی کالا برای تعداد بسیار زیادی از محصولات خود ضمانت بازگرداندن کالا ارائه می دهد، مشتریان تا 7 روز مهلت دارند سفارش خود را تست کرده در صورت مخدوش بودن کالای دریافتی، طبق شرایطی که در بخش رویه های بازگرداندن کالا در سایت دیجی کالا درج شده است، آن را پس فرستاده و پول خود را پس بگیرند.

7روز ضمانت تعویض کالا

ویژگی های یاد شده مربوط به انتخاب و خرید محصول بود. اما سایت دیجی کالا ویژگی خاص دیگری نیز دارد که کمتر در وب سایت های ایرانی دیده می شود. دربخشی از سایت دیجی کالا، محصولاتی بر اساس جستجوهای انجام شده توسط افراد، نمایش داده می شود. این محصولات با توجه به اینکه هر شخص بیشتر چه کالایی را جستجو کرده و این کالاها چه ویژگی هایی دارند، برای هر شخص متفاوت هستند.

معایب سایت دیجی کالا

یقینا سایت دیجی کالا با وجود تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که باعث محبوبیت آن در میان خریداران شده است، بی عیب و نقص نیست و معایبی دارد. به عنوان مثال اخیرا سرعت تحویل سفارش ها نسبت به گذشته تا حدی کاهش پیدا کرده که می توان دلیل آن را افزایش تعداد مشتریان دانست.

همچنین امکان اطلاع از وضعیت سفارش ها برای مشتری فراهم نیست و زمانی که سفارش به پیک تحویل داده می شود نیز وضعیت کالا و راه ارتباط با پیک (برای مواقع ضروری) نامشخص است.

این سایت با وجود موفقیت بالایی که کسب کرده است، بخش مربوط به شکایات و پیگیری آن ها را برای بهبود فعالیت خود راه اندازی ننموده است و با وجود آنکه تعداد مشتریان دائمی آن بسیار زیاد است، هنوز هیچ نوع تسهیلاتی برای این افراد در نظر نگرفته است.

اگرچه قیمت اجناس در سایت دیجی کالا معقول و منطقی است، اما این سایت الزاما همیشه بهترین قیمت را برای کالاهای خود تعیین نمی کند و گاهی با کمی جستجو می توانید اجناس یکسانی را با قیمت کمتر خریداری نمایید.

بخش توضیحات محصول سایت دیجی کالا یکی از ویژگی های مثبت آن است که می تواند به بسیاری از مشتریان در انتخاب کالای مورد نظر کمک کند. اما این یک حقیقت است که تیم تهیه محتوا و توضیح محصول سایت دیجی کالا هرگز به طور مستقیم از معایب یک محصول چیزی نمی نویسند و اطلاعات درج شده در سایت، اغلب توضیحات تخصصی در مورد ساختار یک محصول است. مثلا هرگز در توضیحات مربوط به یک تلفن همراه نوشته نمی شود که این موبایل زیاد هنگ می کند و توضیحات از این بابت برای خریدار قابل اطمینان نیستند.

اخیرا تنوع محصولات دیجی کالا کاهش یافته و تعداد کثیری از اجناس در حالت “ناموجود” قرار دارند.

سایت های مشابه

از آنجایی که سایت دیجی کالا بسیار موفق است، عجیب نیست که وب سایت های دیگری مشابه با آن راه اندازی شده باشد. نام برخی از فروشگاه های اینترنتی مشابه با دیجی کالا که پیش یا پس از راه اندازی آن طراحی شده اند، به شرح زیر است:

سایت بامیلو یکی از مشهورترین فروشگاه های اینترنتی، پس از دیجی کالا است. سایت گلد تگ نیز نمونه دیگری از فروشگاه های اینترنتی است که با قیمت های بسیار پایین و تخفیف های ویژه روز به روز بر تعداد مشتریان خود می افزاید. زنبیل سومین فروشگاه اینترنتی مشابه با دیجی کالا می باشد. کیمیا آنلاین یک فروشگاه اینترنتی مربوط به محصولات کامپیوتری و دیجیتالی بوده و تهران کالا بیشتر به فروش آنلاین لوازم خانگی می پردازد. فروشگاه اینترنتی چاره نیز بر تنوع محصولات تاکید فراوان دارد.

مقایسه دیجی کالا با سایت های مشابه

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا سایر فروشگاه های اینترنتی به اندازه سایت دیجی کالا موفق نبوده اند. یکی از دلایل مهم بحث تبلیغات، سئو و جلب اعتماد مشتری است که دیجی کالا در این زمینه بسیار موفق عمل نموده است. اما دلیل دیگر، تفاوت های دیگر سایت ها در ارائه خدمات و محصولات با دیجی کالا است که موجب می شود این سایت در زمینه فروش اینترنتی در ایران حرف اول را بزند.

دیجی کالا و بامیلو

فروشگاه اینترنتی بامیلو یکی از سایت های فروشی است که این روزها در حال پیشرفت و رسیدن به شهرت است. در حال حاضر تنوع محصولات سایت بایلو نسبت به دیجی کالا بیشتر است. با این وجود میزان فروش دیجی کالا، رتبه الکسا، میزان بازدیدها، تعداد لینک های خارجی، مدت حضور بازدید کننده در صفحات سایت و تعداد دانلود اپلیکیشن دیجی کالا نسبت به بامیلو بسیار برتر است! دلیل این امر را می توان در رفتار این دو شرکت با مشتری پیدا کرد. براساس تجربه بسیاری از خریداران از سایت بامیلو، تحویل کالا بسیار طول می کشد، رسیدگی به شکایات وجود ندارد، اشتباهاتی که از سوی خود سایت صورت گرفته جبران نمی شود و امثال این موارد. مجموعه این کاستی ها از اعتماد مشتری به این وب سایت کاسته است.

دیجی کالا و گلد تگ

سایت گلد تگ نسبت به دیجی کالا بسیار نوپا است و هنوز در زمینه تنوع کالا، خصوصا محصولات الکترونیکی پیشرفت نکرده است. فروش این سایت اغلب مربوط به اجناس ارزان قیمت می باشد و مشتریان در تجربه خرید محصولات الکترونیکی این سایت چندان راضی نبودند که همین امر منجر به توقف موقت فروش لوازم الکترونیکی در این سایت شده است. هزینه ارسال کالا برای تهران توسط سایت گلد تگ تنها 3500 تومان است که برخلاف دیجی کالا هیچ خریدی شامل ارسال رایگان نخواهد شد. همچنین پرداخت هزینه کالا در سایت گلد تگ تنها به صورت اینترنتی صورت می گیرد. مزیت سایت گلد تگ نسبت به دیجی کالا، بخش فروش خدمات است که فقدان این بخش در سایت دیجی کالا مشاهده می شود. برای مثال شما می توانید یک گلد تگ با هزینه مشخص (ارزان تر از قیمت اصلی بلیت) برای ورود به استخری خاص بخرید. با پرینت و ارائه این برگه، ورود شما به استخر رایگان خواهد بود.

لینک دانلود

سایت جهانی

ارسال شده در موضوع :

دیدگاه خود را بنویسید